dijous, 3 de març del 2011

Himne de l'ONU, de Pau Casals, a l'any 1971


La documentació excel·lent amb què compten els arxius de l'entitat mallorquina Fòrum Musicae permet d'atansar-se una mica més nítidament i clara al que fou una iniciativa genial del secretari general de l'ONU, senyor U Thant, a la dècada dels anys 70, en relació amb l'Himne per a les Nacions Unides que va compondre Pau Casals.

Concert del Dia de Nacions Unides 1971: cronologia d'alguns antecedents rellevants


Novembre 1970

El secretari general de l'ONU, U Thant, escriu al Mestre Casals i el convida a compondre un nou himne perquè sigui interpretat durant el Concert del Dia de Nacions Unides 1971 -vint-i-sisè aniversari de la creació de l'organisme internacional per excel·lència-... (Dia 29 de setembre, pàg. 131)


Març, 1971

L'Orquestra Simfònica Nacional Mexicana, dirigida pel mestre Carlos Chaves, té previst de realitzar una gira pels Estats Units el mes d'octubre de 1971. El mes de març d'aquell any rep una invitació del secretari general de Nacions Unides, U Thant, a través de l'ambaixador extraordinari i plenipotenciari, representant permanent de Mèxic a l'ONU, Alfonso García Robles, perquè participi en el concert que s'organitza cada any amb motiu de la celebració del Dia de Nacions Unides. (Dia 23)

Abril, 1971

Una mesada més tard, l'ambaixador comunica al secretari general que ha fet conèixer el suggeriment esmentat a les autoritats mexicanes competents, tot agraint-li l'honor que, amb això, dispensa al seu país. (Dia 22)

Juliol, 1971

El cap de la Secció de Televisió i Filmació de Nacions Unides, George Movshon, adreça al cap del Gabinet del secretari general C.V.Narasimhan una sèrie d'observacions relacionades amb el Concert del Dia de Nacions Unides 1971 (Dia 8):

S'ha treballat un programa amb el Mestre Casals i els seus col·laboradors... Dura aproximadament uns 70 minuts... D'acord amb les indicacions del Mestre Casals, s'hi requereixen entre 150 i 200 cantaires de Nacions Unides... El pressupost supera la quantitat prevista i pot rebre finançament de la senyora Fuhrman... Considera un encert incloure el Concert en Mi bemoll (Dumbarton Oaks) d'Igor Stravinsky, atès que les relacions entre Casals i aquest -que ha mort fa pocs mesos- han estat més tost fredes durant molts anys.

S'hi adjunta l'ESBORRANY DEL PROGRAMA del Concert del Dia de Nacions Unides 1971 (que rebrà certes rectificacions posteriors):

“Al Saló de l'Assemblea General
Diumenge, 24 d'octubre a les 15:00 hores
L'Orquestra Festival de Casals
Els Cantaires de Nacions Unides
Direcció: Pau Casals i Alexander Schneider
Solistes: Mieczylaw Horszowski, Eugene Istomin i Rudolf Serkin (a confirmar)
HIMNE DE NACIONS UNIDES, text de W.H. Auden (Estrena mundial) i música de Casals (6 minuts)
Paraules del secretari general (6 minuts)
Concert de Brandenburg nº 3 en Sol major, de Bach (11 minuts)
Concert en Mi bemoll (Dumbarton Oaks) d'Igor Stravinsky (20 minuts)
Concert per a tres clavecins, de Bach, amb solistes (Mieczylaw Horszowski, Eugene Istomin i Rudolf Serkin -a confirmar- (18 minuts)
HIMNE DE NACIONS UNIDES (repetició), de Casals (6 minuts)

Setembre, 1971

El mateix cap de Televisió de Nacions Unides, George Movshon, s'adreça a W.H. Auden, qui resideix a Hinterholtz (Àustria), per tal d'acabar de concretar certs aspectes relacionats amb el text i la música de l'himne; ateses les dificultats de comunicar-se entre Nova York (seu de l'ONU), Puerto Rico (lloc de residència de Casals) i Àustria (lloc de residència d'Auden)... (Dia 2)

Clara Rothier, vídua de Leon Rothier, contrabaix del Metropolitan Opera durant 30 anys, amic de Casals des de temps enrere... demana invitació... (Dia 18)

El mateix cap de Secció de Televisió i Filmació, George Movshon, fa gestions per facilitar la gravació de l'assaig previ al Saló de l'Assemblea General... (Dia 22)

NOTA DE PREMSA ---(Pàg. 131)

De la Secció de Premsa de l'Oficina d'Informació Pública de Nacions Unides, es fa pública una nota informativa per als mitjans de comunicació: “Músics de fama mundial interpreten amb Pau Casals el Concert del Dia de Nacions Unides (Dia 29)

Una companyia de renom de músics associats amb Pau Casals s'unirà al mestre de 94 anys d'edat, per commemorar el Dia de les Nacions Unides, 1971. Actuaran en el concert anual del Dia de Nacions Unides, que se celebrarà al Saló de l'Assemblea General a les 15:00 hores, diumenge, 24 d'octubre.

El concert s'obrirà i tancarà amb l'actuació d'UN NOU HIMNE DE LES NACIONS UNIDES, compost per Pau Casals amb text de WH Auden.

El secretari general, U Thant, es dirigirà a l'audiència.

Seran solistes que participaran en el concert Isaac Stern, Alexander Schneider, Rudolf Serkin, Horszowski Mieczylan i Eugene Istomin. L'Orquestra del Festival Casals estarà acompanyada per un gran cor, format pels cantants de les Nacions Unides i el cor de l'Escola de Música de Manhattan.

Tot l'esdeveniment restarà sota la direcció del mundialment famós violoncel·lista, director i compositor, Pau Casals, que compleix 95 anys d'edat el 29 de desembre. Les seves dues presentacions anteriors als concerts del Dia de les Nacions Unides han atret un interès públic ampli.

A més de la nova composició de l'himne, el programa comptarà amb música de Bach i Stravinsky. El Concert de Bach per a dos violins i un altre Concert per a tres clavecins estan programats, juntament amb el Concert Dumbarton Oaks d'Stravinsky (1938).

El mes de novembre passat, U Thant, va escriure al Mestre Casals convidant-lo a redactar un nou himne per a l'actuació en el concert del Dia de les Nacions Unides de 1971. En la seva carta, el secretari general va explicar que tot i que la nova cançó no podia ser formalment adoptada com l'himne oficial de les Nacions Unides, esperava que arribaria a ser interpretada en ocasions apropiades.

El Mestre Casals va demanar que es preparés un text adequat, i W.H. Auden respongué ràpidament i positivament al suggeriment del que havia d'escriure. (El text del Sr. Auden es farà públic el 24 d'octubre, data fins a la qual els drets d'autor queden en possessió del poeta). Els autors han demanat que els ingressos que es desprenguin del nou himne vagin destinats a benefici de l'Escola Internacional de Nacions Unides.

Pau Casals. La carrera de Pau Casals és notable no solament per la seva durada -artista de concerts establerts abans de la tombada del segle-, sinó també per la seva gamma àmplia d'interessos humans i musicals. Nascut a Catalunya, ha viscut en les últimes dècades fora d'Espanya, durant molts anys a Prades, als Pirineus Orientals de França; i des de 1956 a Puerto Rico, on ha dirigit els Festivals Casals. L'any 1958 va arribar a Nova York per tocar a Nacions Unides i l'any 1963 va actuar el Dia de Nacions Unides amb el seu oratori El Pessebre.

Isaac Stern. Ha celebrat recentment el seu cinquantè aniversari, fita remarcable en la seva carrera artística de trenta-cinc anys de durada fins ara. Stern és un dels concertistes més actius i viatgers, i els seus viatges han inclòs tres visites a la Unió Soviètica. És el president de Carnegie Hall a Nova York, l'auditori que ell va ajudar a salvar de la demolició l'any I960. L'any 1964 va tocar el Concert per a violí de Bruch en el concert del Dia de les Nacions Unides amb l'Orquestra Simfònica de Londres, dirigida per Georg Solti.

Alexander Schneider. Va néixer a Rússia el 1908 i va ser durant molts anys membre del Quartet String de Budapest, que va realitzar gires diverses als anys 1930 i finalment va fixar la seva llar als Estats Units. Des de fa temps roman unit a les activitats musicals de Pau Casals, com a violinista i també com a director assistent. Schneider és director assistent musical i administrador en cap del Festival Casals de Puerto Rico.

Rudolph Serkin. Entre els músics més admirats i influents del món, Rudolph Serkin és un reconegut intèrpret de compositors clàssics i de romàntics primerencs. Quan se li va preguntar quin era el músic que l'havia influenciat més, va anomenar Adolf Busch, Arnold Schoenberg i Arturo Toscanini. Serkin és cap de l'Institut de Música Curtis de Filadèlfia. Es va presentar com a solista en el Concert del Dia de Nacions Unides de 1969, tocant el Concert per a piano nº 4 en Sol major de Beethoven amb l'Orquestra Filharmònica Royal, sota la direcció de Rudolf Kempe.

Mieczylaw Horszowski. Va néixer el 1892, en una part de Polònia situada aleshores dins l'Imperi Austríac. A Venècia, va estudiar amb els més eminents mestres de piano, Theodor Leschetizky. Ha estat un gran amic i col·lega de Pau Casals, sobretot des de la seva primera trobada a Milà el 1906 i apareix regularment en els Festivals Casals a Puerto Rico. Horszowski s'associa amb Rudolf Serkin a la facultat de l'Institut de Música Curtis.

Eugene Istomin. Es troba als seus quaranta i tants d'anys, novaiorquès de naixement i alumne tant de Rudolf Serkin com de Mieczylaw Horszowski. Ha viatjat i tocat àmpliament en molts dels principals centres musicals del món. Istomin s'associà amb Pau Casals a l'edat de 21 anys, una relació que va començar al Festival de Prades de 1950.

PROGRAMA PER AL CONCERT DEL DIA DE NACIONS UNIDES (DEFINITIU?)

L'Orquestra Festival Casals
Cantaires de Nacions Unides
Cor de l'Escola de Música de Manhattan
Dirigit per Pau Casals i Alexander Schneider
Himne de Nacions Unides, text de W.H. Auden (Estrena mundial) i música de Casals
Paraules del secretari general
Concert en Re major per a dos violins, Bach. Solistes: Isaac Stern i Alexander Schneider
Concert en Mi bemoll (Dumbarton Oaks) d'Stravinsky
Concert per a tres clavecins, de Bach, amb solistes (Mieczylaw Horszowski, Eugene Istomin i Rudolf Serkin)
Himne de Nacions Unides (repetició), de Casals (Dia 29)

Octubre, 1971

CALENDARI D'ASSAIGS

Dijous, 21 d'octubre: Auditori de Escola Nova (66 West 12th St.), 9.30 – 12.30 Concert en Mi bemoll (Dumbarton Oaks) d'StravinskySCHNEIDER
Dijous, 21 d'octubre: Teatre Dag Hanmarskjold ONU, 15:00 – 17:00 Tot el Cor – CASALS
Divendres, 22 d'octubre: Auditori Escola Nova (66 West 12th Street), 13:30 – 15:30 BachSCHNEIDER / 16:00 – 18:00 BachCASALS
Divendres, 22 d'octubre: Sala de Conferències 14 ONU, 20:00 – 22:00 Conferència Productor, Director, Càmeres, Ads, Audio, etc.
Dissabte, 23 d'octubre: Saló Assemblea General ONU, 14:30 – 18:30 – Tots els actors (llums i càmeres a les 14:00 h):
14:30-15:00: Dumbarton: SCHNEIDER
15:00-16:00: Hymn: CASALS
16:00-16:30: Pausa per al cafè
16:30-17:00: Bach doble: STERN, SCHNEIDER, CASALS
17:00-17:30: Bach triple: HORSZOWSKI, ISTOMIN, SERKIN, CASALS
Diumenge, 24 d'octubre: Saló Assemblea General ONU, 10:30-12-30 -
Diumenge, 24 d'octubre: Saló Assemblea General ONU, 15:00-16:30 CONCERT
(Dia 5)

CARTA D'U THANT A AUDEN

“Senyor Auden benvolgut,
Amb decepció profunda vaig saber que no podria unir-se a nosaltres el 24 d'octubre amb motiu de l'estrena de l'Himne a les Nacions Unides, sobre el qual vostè i el Mestre Casals han col·laborat amb tant d'èxit. Jo esperava donar-li les gràcies personalment, en aquesta ocasió important, pel seu treball realitzat que expressa tan bé l'esperit de la Carta de les Nacions Unides. Tant de bo que en l'esdevenidor aquesta composició encantadora es dugui a terme en públic en totes les ocasions apropiades i proporcioni una llavor sentida durant molt de temps: un himne que identifiqui realment les Nacions Unides.
També vull donar-li les gràcies de tot cor per la seva oferta tan grata i generosa d'assignar els seus drets d'autor a l'Escola Internacional de Nacions Unides. Aquesta Escola, que porto molt endins del meu cor, arriba a infants que representen cada raça, creença i cultura, i esdevé un homenatge en vida a la Carta de Nacions Unides.
Amb el testimoni de la meva estima més alta, el saluda molt atentament, U Thant
(Dia 11)

NOTA DE PREMSA

TEXT DEL DISCURS DEL SECRETARI GENERAL, U THANT, AL CONCERT DEL DIA DE NACIONS UNIDES, 24 D'OCTUBRE

“Cada any, el 24 d'octubre, commemorem l'aniversari de Nacions Unides amb l'oferta de música gran dels músics mestres. Durant una hora o dues en aquest dia, prenem prestat aquest Saló de l'Assemblea General dels delegats i convidam músics que ens parlin a nosaltres amb el llenguatge universal de la música, omplint de joia els nostres cors i aixecant els nostres esperits en harmonia.

Avui tenim el privilegi insòlit i inoblidable de celebrar aquest aniversari amb el Mestre Pau Casals i alguns dels seus col·laboradors musicals i amics més propers. Aquests distingits artistes no necessiten cap elogi meu. Els seus noms són símbols eminents del major èxit musical assolit arreu del món.

Parlo en nom de tots nosaltres, en donar-los les gràcies per venir aquí i compartir amb nosaltres el seu art consumat. No menys calorosa puc expressar la nostra gratitud als nostres cantants de les Nacions Unides i al Cor de l'Escola de Música de Manhattan que s'hi han unit en l'estrena del nostre nou Himne a les Nacions Unides.

Aquesta composició ha arreplegat la visió i el talent de Pau Casals amb el distingit poeta W.H. Auden. Tots dos van respondre amablement el meu suggeriment de col·laborar en aquesta obra, i ara han dut encara més enllà la seva generositat, en acceptar fer donació dels drets d'autor de l'himne nou a benefici de l'Escola Internacional de les Nacions Unides. És una causa molt a prop del meu cor i, espero, també del de vostès.

Don Pau és aquí per dirigir l'Himne i per això rep personalment el nostre més agraïment mes sentit. El senyor Auden es troba a Europa, potser escoltant la ràdio: així que permetin-me dir "gràcies" a aquests dos grans humanistes pel treball que han creat per a nosaltres.

Han transcorregut vint-i-sis anys des de la cerimònia de fundació històrica a San Francisco. Els que estaven vius quan es va redactar la Carta són ara una minoria de la població mundial. Ha passat una generació completa; el món ha canviat i també ho ha fet l'Organització que va ser creada per curar les seves divisions i equilibrar les seves forces.

El dia d'avui Nacions Unides no és el que els arquitectes de San Francisco havien planejat que fos. Ha estat a l'altura de les expectatives. Podem dir això: un altre holocaust mundial ha estat evitat de moment i s'ha aconseguit millorar molt la situació de milers de milions d'homes, dones i nens a la terra.

Aquells de nosaltres, que creim profundament en els principis de la Carta com a camí civilitzat i humà de resoldre les divergències entre les nacions, amb dolor infinit som testimonis de l'erosió gradual de l'autoritat i el prestigi d'aquesta gran Organització.

La violència i l'anarquia continuen prevalent en les relacions entre les nacions, tot i els nostres esforços per mantenir la pau. L'abisme entre rics i pobres continua ampliant-ne l'amenaça, tot i els nostres esforços per tancar-ho. La cursa d'armaments es continua accelerant a un ritme desastrós, malgrat els nostres esforços per aturar-la i donar-li la volta. Milions d'éssers humans continuen patint la humiliació de la discriminació i la injustícia, malgrat els nostres esforços per eradicar aquests mals dels cors dels homes.

Ara no és el moment per al cinisme, la desil·lusió, l'apatia. És l'hora que els Estats Membres de Nacions Unides compleixin les seves promeses i donin vida nova als principis que totes van subscriure. Facem l'ajust necessari -en les nostres actituds i en les nostres pràctiques– per atendre les condicions del món el 1971. Arrepleguem la força moral i la saviesa necessàries per avançar cap a les nobles metes amb les quals tots estam d'acord.

En reunir-nos avui aquí, units a tots els milions de persones d'arreu del món, refermam la nostra convicció profunda que l'harmonia i l'equilibri són elements necessaris per a la nostra existència.

Després de suportar el pes de l'oficina del secretari general durant una dècada, continuo ferm en la meva convicció que les Nacions Unides poden ajudar la humanitat a assolir la pau que sempre ha buscat. Nacions Unides segueix sent indispensable per a la supervivència en aquest planeta, continua sent la nostra única esperança en la construcció de l'estil de vida que tots desitgem per a nosaltres i per a generacions futures.

Abans de retornar l'oportunitat als nostres músics excel·lents, vull aprofitar l'avinentesa per retre un homenatge especial al Mestre Casals i al senyor, Auden: Don Pablo, vós heu dedicat la vostra vida a la veritat, a la bellesa i a la pau. Com a home i com a artista, encarnau els ideals simbolitzats en aquesta Medalla de la Pau de les Nacions Unides. La vos oferesc amb tot el meu respecte i admiració.

Encara que el senyor Auden no és amb nosaltres en persona, el seu esperit sí; gràcies. En reconeixement al seu compromís profund amb els valors humanistes en una època que ell ha caracteritzat com "l'era de l'ansietat", tenc el gran plaer d'oferir a W.H. Auden la Medalla de la Pau de les Nacions Unides.”
(Dia 22)

DESPRÉS DEL CONCERT (24-10-1971)

NACIONS UNIDES Nova York 25 d'octubre - Pau Casals, en una de les seves actuacions públiques esporàdiques a l'edat de 94 anys, va tocar ahir el seu últim treball dedicat a la pau mundial, davant d'una audiència internacional a la seu de Nacions Unides.

Primerament va dirigir l'estrena mundial d'aquesta composició, "Himne", una obra coral breu, basada en un poema nou de WH Auden i dedicada a les Nacions Unides. A continuació, després de dirigir solistes famosos mundialment i una orquestra de cambra en dos concerts de Bach, va prendre possessió del seu violoncel per tocar el "Cant dels Ocells" una melodia popular de la seva Catalunya natal.

L'actuació va ser rebuda amb ovacions de l'audiència posada dempeus. Era amb ocasió del Dia de les Nacions Unides, marcant el vint-i-sisè aniversari de l'organisme mundial.

Seguidament, el secretari general U Thant atorgà a Casals la Medalla de la Pau de les Nacions Unides. Thant anuncià que una medalla semblant també havia estat donada a Auden, absent.

Casals respongué que el premi era "el major honor que he rebut mai." Casals, que viu en exili autoimposat a Puerto Rico, perquè s'oposa al règim de Franco a la seva Espanya natal, i Auden aporten els drets d'autor de l'himne a l'Escola Internacional de les Nacions Unides.

Thant, en la seva darrera intervenció com a secretari general de l'ONU el Dia de les Nacions Unides, va assenyalar que les Nacions Unides han estat a l'altura del que proposaven els seus autors a San Francisco, però va dir: "Com a mínim un holocaust mundial ha estat fins ara avortat".

L'ONU continua sent indispensable per a la supervivència d'aquest petit planeta ", va dir. "Les nacions han de complir les seves promeses i donar vida nova als principis que han subscrit."

Casals portà des de San Juan (Puerto Rico) l'Orquestra de Cambra Festival Casals a tocar amb ell. A més, alguns dels seus col·laboradors musicals més propers - Alexander Schneider, Isaac Stern, Horszowski Mieczylaw, Rudolf Serkin i Istomin Engene- actuaren en el programa.

L'orquestra va estar acompanyada pels Cantaries de les Nacions Unides i el cor de l'Escola de Música de Manhattan que interpretaren l'himne de tres minuts.

(25-10-1971) ESCRIT PUBLICAT A LA PREMSA (Pàg. 119) St Louis Post-Dispatch, de dilluns 25 octubre 1971 Casals toca "Himne" a l'ONU De Post-Dispatch Serveis de Wire

(NOTA: Aquest recull de notes, arreplegades en fotocòpies als arxius de l'entitat mallorquina Fòrum Musicae, han estat traduïdes de l'anglès al català per Cil Buele)