dissabte, 2 de març del 2019

Transport públic illenc: Un 10, per un dia a l'any? Un 4, per cada dia de l'any!

En bon Dia de les Illes Balears, quan arrib a l'estació Intermodal de Ciutat per dirigir-me en tren fins a Lloseta, em duc la sorpresa de veure que totes les màquines duen el mateix indicatiu: «temporalment fora de servei».

L'operari de torn, darrera la finestreta d'informació, molt amablement em fa a saber que avui no es despatxen bitllets de tren, el transport públic és gratuït. Ningú no paga!

Tot d'una m'adon que gairebé tots els vagons del tren cap a Inca van estibats de gent. Èxit rotund! Un 10! Per un dia a l'any!

Mentre esper l'arribada del tren que m'ha de dur fins a Lloseta, aprofit l'avinentesa per informar-me sobre què he de fer per arribar en transport públic, des de Palma, un altre dia de la setmana que ve, fins a Son Servera. 

L'al·lota que m'atén des de la finestreta m'explica molt bé els preus del TIB 432 i 412, i em passa un full amb els horaris pertinents.

Mentre faig el trajecte ferroviari cap a Lloseta, mir de repassar-me'n el contengut. Duc dins el cap anar divendres que ve fins a Son Servera, per mantenir una reunió que comença a les 11 del matí i acaba a les 12 del migdia. Total, una horeta mal comptada.Vull provar de fer-ho aquesta vegada en transport públic. Ja que fins ara sempre m'hi he fet present en cotxe particular, a Son Servera.

Com m'ho faig per arribar-hi amb el TIB, des de Ciutat? Per començar, m'he d'aixecar ben dematí. El bus 412 més adient surt de Palma a les 7:25 h. Arriba a Manacor a les 8:30. He de fer transbord a un altre bus a les 8:55, per pujar al que surt de Manacor a les 9:00 i que arriba a Son Servera a les 9:25.

En total, 2 hores de trajecte en bus entre Palma i Son Servera. I a esperar s'ha dit una hora i trenta-cinc minuts, fins que sigui l'hora de començar la reunió de les 11 h.

Un cop acabada la reunió d'una hora de durada a Son Servera, no me'n puc tornar cap a Palma tot d'una. He d'esperar la sortida del bus 432. Té l'hora fixada a les 14:45 h. És a dir, m'he de tornar a posar bé amb Déu per esperar, en aquest cas, 2 hores i 45 minuts sense tenir res més a fer.

En arribar a Manacor a les 15:10 h, he de tornar a fer transbord. En aquesta ocasió, no a un altre bus, sinó a un tren, el que surt a les 15:23 h i arriba a Palma a les 16:24.

Amb una paraula, que per poder mantenir una reunió d'una hora de durada a Son Servera, si vull emprar el transport públic, sortint des de l'estació Intermodal de Palma i tornant-hi, no em queda més remei que haver-hi de dedicar VUIT HORES! 

Per fer quants de quilòmetres? Una seixantena d'anada i una altra seixantena de tornada: 120 km!

És possible que, per fer 120 quilòmetres, a una de les regions més riques de l'estat espanyol, si més no una de les que més recursos aporta a les arques públiques, segons diuen, s'hagin de mester VUIT HORES?


Però això no és tot, ni acaba aquí la cosa. Les meves amistats llosetines em fan a saber que els de Palma encara estam molt millor que no ells. Si un bon dia volen emprar el transport públic per anar, posem per cas, a qualsevol altre poble per on no passa el tren, no hi ha cap bus que els hi porti directament. 

Primer s'han de desplaçar des de Lloseta fins a Ciutat, una trentena de quilòmetres afegits (32 km). Allà sí que poden pujar a algun dels vehicles públics que els dugui des de Lloseta fins a Pina (14 km), o Algaida (18 km), o Montuïri (19 km), o Vilafranca (25 km), o Porreres (26 km)...

Això no és de rebut! Fa vergonya al més pintat! Em deman on deuen anar a parar tants de recursos públics que surten d'aquí, no hi tornen, i nosaltres ens hem de quedar a la coa en inversions referides al transport públic? Qui se'ls queda? Per què o per qui serveixen?

I llavors encara n'hi ha que ens volen encolomar i vendre la moto d'un REB! Des que jo record, això del REB sempre es mostra i compareix tan esquifit que ni tan sols aconsegueix de néixer mai! 

Sortosament, i esperem que vagi en augment de dia en dia, cada cop és més nombrosa la gent que comença a veure clar que, més que un Règim Especial de les Illes Balears, allò que ens cal aconseguir, de debò i amb molta d'urgència, si volem assolir un nivell mínim de dignitat i benestar, és l'INDIB (Independència Democràtica de les Illes Balears).

N'hi ha que estam convençuts que, fins que això no arribi, necessitarem VUIT HORES per fer un recorregut de 120  quilòmetres amb transport públic! Sense oblidar-nos ni passar per alt que això només és un petit detall, la petita punta d'un iceberg incommensurable!