dimarts, 3 de gener del 2017

Dakar 2017, per Amèrica Llatina

Cada vegada que m'entaferren pels nassos imatges d'aquest rallie tan frenètic com esperpèntic que porta el nom de Dakar 2017, em vénen a la memòria les retxes que vaig escriure a finals de l'any 2000, tot recordant allò que jo havia viscut i patit quan, als organitzadors europeus, no se'ls va ocórrer cap altra idea que fer una «París a Dakar, passant pel Sàhara»

A l'any 2017 em referm en allò que pensava, creia i deia l'any 2000:

«Encara ara record amb molt de fàstic la mala nit passada al mateix cor de l’Àfrica negra, als inicis dels anys 70, quan un dels Rally París-Dakar travessà, amb nocturnitat i traïdoria, bells paratges naturals del país de les mil i una muntanyetes: del Burundi.

Fou horrorós. Abans que hi passàs la monstruosa caravana, ningú del país no n’havia estat gens assabentat. De mostres de respecte de part del rally cap a la gent nativa, res de res. 

Sobtadament, enmig d’aquella nit profundament tan fosca, se senten ensordidors bramuls motoritzats d’un vehicle i d’un altre, que, en passar prop de les cases, lleven la son al més pintat. El bestiar més alçurat que mai. Les famílies totalment desorientades. Els infants mig morts de por... En la negra nit d’un temps.

Quan acaben de passar els darrers vehicles, l’espectacle que hi deixen és un vertader desastre: la pols que han aixecat, els arbres que han malmenat, les carreteres que han destrossat, les mil i una brutors que han escampat, els ponts que han esbucat, les olors, els olis, els fums, les llaunes, els plàstics... i unes poblacions profundament trasbalsades de per vida.

L’organització del Rally París-Dakar s’està cobrint de glòria, cada vegada que activa aquest espectacle-negoci que la caracteritza. 

Però enguany se n’hi han d’afegir moltes més que abans, de tones de prepotència i abús, en la realització d’una cursa com aquesta: sense cap casta de rubor, hi és previst travessar el territori del Sàhara occidental. 

Com a mostra evident de maniobra política ben calculada, de promoció i publicitat manifesta vers la postura adoptada pel govern francès, es pretén donar suport a les ambicions expansionistes del regne marroquí i oposar-se a les aspiracions legítimes del poble sahrauí. D’autodeterminació, res de res: comunitat autònoma dins el regne marroquí, això és el que li convé! Ho diu França.


Des d’una perspectiva nacionalista, ecologista i d’esquerres, aquest espectacle-negoci que representa el Rally París-Dakar, i que sempre comporta als indrets on passa seriosos maltractaments de territoris, d’entorns, de pobles i de costums, s’està mostrant enguany com mai, molt dur i ofensiu. Serà que l’any 2000 porta dureses, i porta un munt d’ofenses, també en altres indrets!

Presumint de la més esgarrifosa falta d’ètica i del més mínim respecte cap a un poble que duu vint-i-cinc anys esperant poder tornar a casa seva, es fa comptes passejar-hi de manera espectacular la ben muntada caravana de màquines destructores i de vehicles motoritzats: justament al mateix territori que roman ocupat militarment pel Marroc des de fa un quart de segle: al Sàhara occidental.

No ha d’estranyar que n’hi hagi que considerem que aquesta passada del rally pel Sàhara, pactada entre França i el Marroc, esdevé un autèntic desafiament al pla de pau de Nacions Unides i una violació espectacular de l’alto al foc en vigor des del dia 6 de setembre de l’any 1991. Com si sarcàsticament volgués expressar-s’hi: per aquí no hi ha cap guerra !

Tota realització del rally París Dakar és un autèntic insult a la dignitat dels pobles africans, - i la d’enguany és una afronta vergonyosa al poble sahrauí - en anar a fregar-los ostentosament pels morros tot allò de què romanen més mancats: confort, aliments, vestits, allotjaments, vehicles, medecines, auxilis d’urgència, alta tecnologia, etc.

Més que insult, és anar-hi a riure’s, davant dels seus nassos, dels milions i milions de persones africanes que s’hi moren de fam cada any, mentre un grapat de gent provinent d’altres indrets més benestants s’hi entreté i corre vertiginosament a gaudir-n’hi. 

Malgastament del tot inacceptable, que esdevé una veritable ostentació punyent als ulls dels pobles africans, dels més empobrits de la terra.

Aquesta casta de competició frenètica també provoca forts impactes ambientals, en aplicar-se ben directament contra un entorn que encara no ha assolit els nivells de contaminació existents als països d’origen. S’hi compta amb molts i bons patrocinadors.

El patrocini de les més famoses empreses multinacionals – grans explotadores de matèries primeres i de mà d’obra africanes -, duit a terme conjuntament amb algun estament d’alguna administració pública, fa que hi sigui del tot sospitós qualsevol intent que pretengui valorar-ne en positiu ni que sia un sol aspecte.

A la sortida de Barcelona, hi hagut moguda reivindicativa. Durant la realització del rally, ben segur que també n’hi haurà. L’ètica ciutadana més intensament democràtica hi està girant l’esquena, a mostres d’ostentació tan grollera com l’esmentada. 

Es tracta del primer rally París-Dakar del nou any, segle i mil·lenni. N’hi ha que desitjam que també en sigui el darrer.»


Davant d'això que jo manifestava l'any 2000, i que reiter suara mateix, què no he de pensar i creure respecte d'aquesta altra modalitat tan nefasta, introduïda posteriorment, que fa passar passar enguany el Dakar-2017 per Amèrica Llatina, Paraguai-Bolívia-Argentina? 

Dos reals del mateix, corregit i augmentat...

He de lamentar, públicament, que, en totes dues situacions, siguin compatriotes catalans els que n'estiguin al capdavant... M'estimaria molt més que en fossin uns altres...

dilluns, 2 de gener del 2017

La cantautora mallorquina Victòria Quingles (3): els darrers temps (2011-2014)

La jove pianista i cantautora mallorquina, Victòria Quingles, des de l'any 2011 fins al 2014 viu tot un seguit d'experiències diferents en les seves actuacions musicals, davant públics i en ambients ben diversos: al Club Sart (Inca), al Festival 7/17 (Pollença), a l'Estudi de Can Recó (Manacor), a la Fundació ACA (Búger), a les Festes Patronals (Selva), a l'IES Berenguer d'Anoia (Inca), a Xocolatades Solidàries (Sant Jordi)... 

Sortosament, moltes d'aquestes intervencions seves es poden trobar, veure i escoltar a Goear.com, a Youtube, a Webs, Blogs, Facebook...

És el 24 de febrer de 2011 quan Victòria Quingles actua al Club SART, d'Inca, on viu una experiència diferent: per primera vegada canta davant d'una audiència que no ha anat a escoltar-la, sinó a prendre una copa i xerrar. Llevat d'uns quants, la majoria de la gent no deixa de xerrar mentre ella canta. Però ho considera divertit, tanmateix...


El 2 d'abril d'aquell mateix any actua a l'església del Convent de Sant Domingo, de Pollença, en el marc del Festival 7/17, que reuneix una sèrie d'artistes juvenils, entre elles la seva amiga Marta Ferrer. Hi canta tres cançons.

El mateix mes d'abril, dia 9 en concret, per fer una nova maqueta, torna a l'Estudi de Can Recó a gravar-hi tres temes nous. A la mateixa sessió enregistra novament el tema Hallelujah, de Leonard Cohen, gravat dos anys abans. Totes aquestes cançons es poden sentir a Goear.com, cercant pel seu nom. 

La Fundació ACA, a la finca bugerrona de Son Bielí, li torna a obrir les portes per a un nou concert el dia 30 d'abril de 2011. És un lloc on se sent especialment a gust. En aquesta ocasió fa un programa que conté 11 peces musicals, gravades amb videocàmera. Llevat de la darrera, tota la resta es pot visualitzar a You Tube.

El dia 9 de maig de 2011 al dematí rep una sorpresa molt agradable, quan descobreix que el famós manager d'Allison Crowe, poques hores abans, ha penjat el vídeo de la seva interpretació de "Secrets" a tres llocs: la Web, al Blog i al Facebook, en bon Dia de la Mare. A més d'això, li dirigeix un missatge amb grans elogis.
És a dir, que només 24 hores després que ella l'ha pujat al You Tube, aquest vídeo seu ja rep un reconeixement tan inesperat com agradable.


Per Sant Llorenç, amb motiu de les festes patronals de Selva, dia 7 d'agost de 2011, torna a fer un nou concert a l'Auditori d'Es Centre. Hi interpreta per primer cop un tema compost per ella amb lletra de la seva amiga Maria Dolors Cuenca, que es diu "A Song for a Lone Man"

Tres anys després, el 3 d'agost de 2014, torna a actuar a la placeta de l'església de Selva. Aquest cop amb un format bastant diferent i amb un repertori que es compon exclusivament de cançons en català (grans títols de la Nova Cançó i alguna cançó tradicional). L'acompanya a la guitarra en Gaspar Àngel Palou.
Hi assisteix més d'un centenar de persones, que en acabar el concert li fan arribar l'enhorabona més efusiva.


L'endemà en surt una ressenya a l'edició digital del Diario de Mallorca.
També es pot veure el video del concert penjat al YouTube.

El 19 de desembre de 2014 fa un altre concert amb el mateix repertori, però acompanyada d'un altre guitarrista, en Joan Fuster, d'Alaró. Actuen a l'IES Berenguer d'Anoia, d'Inca, dins un acte organitzat pel Departament de Català, amb una gran assistència d'alumnes.

El dia 28 de desembre de 2014 torna a actuar acompanyada d'en Joan Fuster, aquest cop en una xocolatada solidària a la vila mallorquina de Sant Jordi a benefici del Casal Petit, centre d'atenció a les dones. 


diumenge, 1 de gener del 2017

Cinc nadales de la coral felanitxera Units com Brins, a la II Trobada de Corals, al Seminari Nou

Amb agraïment profund al bon amic felanitxer Tomeu Rosselló, per l'esplèndida intervenció de la Coral felanitxera Units com Brins, que tan finament i magistralment dirigeix na Francisca Rosselló Monserrat, faig arribar aquest enllaç a qui pugui interessar, on es poden veure i sentir aqueixa trentena de veus tan sonores que omplen la capella del Seminari Nou, amb motiu de la II Trobada de Corals organitzada pels Amics del Seminari el proppassat dia 20 de desembre de 2016

Molt agraït pel gust que ens han fet passar durant una bona estona, si no ho he comptat malament, durant més de 20 minuts seguits.

Salut i coratge per seguir cap endavant, fent conèixer aquestes músiques felanitxeres que, altrament, podrien arribar a passar totalment desapercebudes, si no fos per gent amant de la nostra terra com aquesta.

La primera interpretació que fa la Coral felanitxera Units com Brins a la capella del Seminari Nou, a Palma, amb motiu de la II Trobada de Corals que hi organitza l'entitat Amics del Seminari és la nadala tan coneguda i difosa com és ara «Vou-veri-vou».


La nadala felanitxera "Nadil – Nadal", interpretada a la capella del Seminari Nou, de Palma, per la coral mixta Units com Brins, dirigida per Francisca Rosselló Monserrat


La tercera intervenció de la coral felanitxera Units com Brins, amb la mateixa directora i pianista, és una altra nadala, "Bresol de palla", armonitzada per Miquel Xamena Palou


Quarta intervenció de la coral felanitxera Units com Brins. Interpreta la nadala Anem a Betlem, de la compositora Catalina Ramon Ramis


La darrera peça que interpreta la Coral Units com Brins és la popular nordamericana «El Trineu», adaptada per Antoni Martorell Miralles i amb l'acompanyament de J.S. Piermont.



Dissabte, 7 de gener de 2017: Mallorca envoltada de llum i de fum

M'acaba d'arribar una notícia que m'ha deixat bocabadat. Amb el títol Llum de Convit, se'm diu que s'han proposat el repte de fer voltar la llum i el fum a Mallorca fent servir les Talaies i Torres costaneres del s. XVI.

Se'm diu que el dia escollit per això és dissabte dia 7 de gener. Que s’ha escollit aquesta jornada per intentar encertar les calmes del gener en un dia de quasi lluna plena. I que, si no fos possible per impediment meteorològic, es passaria a dia 14 del mateix mes.

Haurem de romandre atents, idò, a aquesta iniciativa que té al front gran part del claustre de l’IES Marratxí, membres de la Societat Balear de Matemàtiques SBM-XEIX i molts amics excursionistes.

Tornar a veure l'illa de Mallorca, envoltada de llum i de fum que s'alcen alhora des de més d'una trentena de torres i talaies, sens dubte, ha d'esdevenir  tot un espectacle digne d'admiració. Tant de bo que se n'arribin a enregistrar les imatges més adients que en donin testimoni fefaent.

En haver-se acabat l'any 2016, quan ha passat gairebé desapercebuda la commemoració del quart centenari de la mort del metge, astrònom, matemàtic i historiador manacorí Joan Binimelis, hi ha gent que s'ha proposat reivindicar una part del seu llegat: les torres de defensa que, a dia d'avui, encara sobreviuen i delimiten la costa mallorquina.

Aquesta acció té com a objectiu unir a través de senyals de fum durant el dia i de llum al vespre tot el perímetre de l'illa de Mallorca, amb el desig que serveixi per esperonar les institucions i els particulars de qui depenen aquestes edificacions a conservar-les, com a part del nostre patrimoni històric, paisatgístic i sentimental.

Glosa de Cap d'Any 2017

​En aquest mes de desembre,
amb què acaba aquest any,
el tancam amb clau i pany
n'encetam un nou, com sempre.


Hem passat uns dotze mesos
com no havíem passat mai:
sens govern, qualque desmai
ens ha fet quedar sorpresos.

M'ha arribat la desventura,
m'he quedat entabanat,
sense dona al meu costat:
tots tenim la mort segura.

A pesar de l'amargura
que comporta la dissort,
he tengut molta de sort:
me'n quedarà la dolçura...

Ajuda'm, Beleta meva,
a sortir-me'n d'aquest pou!
Ja no és allò que fou,
tot se'm torna massa tou
d'ençà de l'absència teva...


Bones festes de Nadal,
en tan grata companyia!
Vos desig a tots Bon Dia
seguit d'altres per Cap d'Any.

I que l'any dos mil desset
sigui millor que el que fuig,
molt més xerec que el devuit!
Que això sigui un bon encert.

Dos mil desset encetat,
El dos mil setze jo deix...
La vida, malgrat tot, creix,
I cada dia reneix
El sol que surt pel llevant.


Albir el futur mirant
joves generacions
que volen prendre messions
amb les fermes conviccions
de dur-ho tot endavant.

Endavant pertot arreu
de la nostra nació!
Ja s'estén a l'horitzó
una mateixa cançó,
tant si es creu com si no es creu.

Escampem nostra cultura
cap a tots vuit vents del món!
Escampem-la a gran altura,
sense por ni cap fissura,
amb l'orgull de ser qui som.

Despleguem les Quatre Barres
cap a tots vuit vents del món!
Despleguem-les ben ufanes,
sense por ni cares llargues,
amb l'orgull de ser qui som.


Siau qui sou, mallorquins,
Siau qui sou: catalans!
Pitiüsos, menorquins,
de nació tots som germans

de qui viu al continent
entre Salses, Guardamar,
entre Fraga i l'Alguer;
de Llevant fins a Ponent,
ens uneix ben fort la Mar!


Mallorca, 1 de gener de 2017
Cecili Buele i Ramis

dijous, 29 de desembre del 2016

La cantautora mallorquina Victòria Quingles (2): de menor a major

Victòria Quingles, fent suport a Haití, en concert solidari a Palma
L'any 2010, a l'edat de 16 anys, la cantautora mallorquina incrementa les seves actuacions musicals i les diversifica considerablement, tant pel que fa a la temàtica introduïda com pel que respecta als indrets on actua: Beatles, Leonard CohenSarah McLachlan, Carole King, Christina Aguilera, Eric Clapton, Allison Crowe, Irene Cara, Bob Dylan, etc.; auditoris, emissores de ràdio, aules de música, esglésies, diaris, festes patronals, diades solidàries, festivals de jazz, instituts d'educació secundària, etc.; a Selva, a Pollença, a Palma, a Alcúdia, a Portocolom, a Inca, a Sóller, etc.

Seguint-ne la trajectòria a través del seu blog força il·lustratiu, hom pot adonar-se'n amb molta facilitat: es tracta d'un blog senzill, clar, transparent, que arreplega les dades precises per mantenir-se'n informat adequadament i que recull ordenadament totes les actuacions musicals d'una al·lota de 16 anys tot al llarg d'un any.

Comença l'any 2010 amb un concert que fa a l'Auditori de Selva el 3 de gener. S'hi fa present la Televisió de Mallorca que en cobreix l'acte i l'endemà en passa un "clip" als informatius del migdia i del vespre. Na Victòria Quingles hi interpreta onze temes.

Poques setmanes més tard, dia 20 de gener, li fan una entrevista d'una hora de durada a Ràdio Pollença. L'hi acompanya la seva amiga i cantant pollencina famosa, aleshores de 13 anys d'edat, na Marta Ferrer

Al cap de tres dies, el 23 de gener, fa un concert a l'església del Convent de Sant Domingo de Pollença. És la primera vegada que signa el seu primer autògraf: a una nina de 7 o 8 anys!

El 13 de març de 2010, el Suplement "Zona Ocio" del diari Última Hora li publica una nota informativa, acompanyada d'una caricatura. Entre d'altres expressions, s'hi diu que la cantant, pianista i baterista mallorquina, en alternar l'amor pel clàssic i pel contemporani, està cridada a ser qualcú dins l'àmbit de la música illenca.

El mes d'abril actua a la Sala Rec, del Polígon de Son Castelló, a Palma. Havia de compartir escenari amb el grup Lady Vinyl, però al final aquests no hi poden acudir. En el seu lloc, hi actua el grup de hip-hop instrumental Acrollam (Mallorca, a l'inrevés), que l'acompanyen en un tema. S'enregistra en directe l'actuació que fa sobre vuit temes.

El mateix mes d'abril d'aquell any, dia 23, fa un concert a la Biblioteca de Can Torró, d'Alcúdia. Hi canta una dotzena de temes. 

Dia 15 de maig de 2010, participa en el concert solidari de suport a Haití, organitzat per l'Ajuntament de Palma i la Coordinadora d'ONGs per fer suport a Haití. Se li retransmet en diferit per IB3 la interpretació que fa de la peça musical de Leonard Cohen «Hallelujah», juntament amb «Toni Cuenca art ensemble».

El seu primer concert a l'edat de desset anys, na Victòria Quingles el fa dia 22 de juliol de 2010 a l'Església del Carme de Portocolom, amb l'assistència de molta de gent.  

Tres dies després, dia 25, participa en el V Festival de Jazz d'Inca. Hi actua com a artista convidada, en el concert de l'orquestra de l'Escola Municipal de Música "Antoni Torrandell", d'Inca, dirigida per Toni Cuenca. Hi interpreta "Tears in heaven" acompanyada per l'orquestra.

Torna a actuar a Selva, dia 6 d'agost, aquesta vegada dins el marc de les festes patronals de Sant Llorenç. Hi ha, també, una gran assistència de públic, i rep moltes felicitacions per la seva actuació.

Per tercera vegada, el 25 d'agost, torna a actuar a Selva. Aquest cop a l'Auditori com a artista convidada en l'acte anomenat "Lluna plena de música i poesia", en què tres poetes famosos van i llegeixen alguns dels seus poemes. En els intervals entre grups de lectures, na Victòria Quingles interpreta sis temes. N'hi estrena tres del seu repertori: Angel, de Sarah McLachlan, Secrets, d'Allison Crowe, i Blowin' in the wind, de Bob Dylan.

Transcorreguts uns mesos de descans, el 18 de novembre de 2010 actua a l'Aula de Música de l'IES de Sóller.

(CONTINUARÀ)