dimecres, 14 d’octubre del 2015

Amb n'Emili Darder, darrer batle republicà de Palma

M'alegra ben molt aquesta notícia que he vist publicada avui matí al diari Última Hora: l'Ajuntament de Palma sol·licita al ministeri de Defensa que retorni la casa de n'Emili Darder a la seva família, la qual està disposada a cedir-la a la ciutat.

Tant de bo que això succeeixi abans que es compleixin els 80 anys de l'assassinat perpetrat pels feixistes contra el darrer batle republicà que ha tengut Palma (any 2018).

Som un d'aquells ciutadans de Palma que, des de fa dècades, se sent profundament agraït a la figura, a l'obra i a la família del doctor Emili Darder Cànaves.

Si més no, des que vaig tenir l'oportunitat de tractar de prop i amb freqüència la seva filla Emília, client assídua del petit comerç que regentava la meva esposa, na Lina Company, dedicant-nos a la fabricació i venda de productes lactis -nata pujada, d'exquisitesa singular-, al carrer del Sant Esperit, a Ciutat, a la dècada dels anys vuitantes...

No de bades vaig voler compondre una de les meves gloses particulars, dedicada precisament a son pare, el metge i batle exemplar (Febrer de 2004)

Mon cor estima un batlle més gran que una fageda,
Més àgil que el vol d’àguila, més roig que un cirerer;
Conserva de ses passes el bon record perenne,
Avui com mai valora l’enardidora gesta
Que va fer en Darder...

Tampoc no és de bades que sempre m'han interessat ben molt les referències explícites i directes que han fet d'aquest personatge públic, -malauradament tan maltractat per les dretes com poc valorat per les esquerres polítiques espanyolistes que han romàs al front de les nostres institucions públiques-, amics meus de la vàlua d'un Tomeu Mestre «Balutxo», o l'escriptor pobler Miquel López Crespí, o la seva biògrafa Lina Moner, o l'historiador Antoni Marimon Riutort i la fundació que en porta el nom...

I tants i tants d'altres...

Serveixi aquesta referència meva per explicitar i reiterar el meu desig que la família de n'Emili Darder pugui tornar a rodar la clau de ca seva, amb tota normalitat democràtica, abans que es compleixin els 80 anys de l'assassinat perpetrat pels feixistes que segaren la vida del darrer batle republicà de Palma (any 2018).