diumenge, 21 de gener del 2018

Dietari breu d'una estada breu a Lluc (tercera setmana)


21.
Avui he completat les meves tres setmanes d'estada al santuari de Lluc, la setmana del 8, la del 15, la del 22, i demà faig comptes de fer-n'hi la darrera, la del 29 de gener, a l'inici de mon any sabàtic, el 2018.

Membres de l'Aplec Scout de Mallorca
a l'interior de la basíllica
Ha estat una jornada molt especial per a mi. A la missa dominical de les 11 h en què participa l'Escolania de Lluc, també s'hi han fet presents -a més de tres bones amigues Trinitàries que feia molt de temps que no veia- una vintena de membres de l'Aplec Scout Escoltisme Adult de Mallorca que hi celebren, com cada any, l'Assemblea General Ordinària, enguany la XXXI.


A la missa, han estat citats i esmentats per qui la presidia, el P. Ricard Janer, han col·laborat i s'hi han fet presents en la pregària dels fidels...


Hi tenc i mantenc molt bons amics, amb els quals he col·laborat durant èpoques distintes, fins i tot com a consiliari diocesà i consiliari escolta d'alguns agrupaments mallorquins.

Membres de l'Aplec Scout de Mallorca,
al pati del santuari
Després de la missa, m'han convidat a participar en l'assemblea i el dinar d'arròs brut, que han estat d'allò que se'n pot dir cosa molt bona, tant la reunió com la menjua.

Fins al punt que n'hem fet una trobada perllongada fins a les cinc del capvespre, en què me n'he enretirat per recloure'm dins la cel·la...

No em puc estar de reproduir-hi, suara mateix la Pregària Escolta que hi hem fet tots plegats avui, la mateixa que tantíssimes de vegades vàrem fer, quan érem bastant més jovenets, i que diu així:

«Bon Jesús, que venguéreu al món per salvar els homes
i ensenyar-los a ser bons i fer el bé:
Ensenyau-nos a ser sempre generosos,
a estimar-vos i servir-vos com Vós mereixeu,
a estimar i servir el proïsme per amor a Vós,
a estimar i servir el país més que a nosaltres mateixos,
a ajudar els seus fills a tractar-se amb cor de germans,
a no tenir por de cap esforç ni sacrifici pel bé dels altres,
a no tenir por de donar-nos sense mirament,
a no tenir por de treballar, sense pensar en el repòs ni en el plaer,
i a no cercar cap altra recompensa
sinó la de saber que feim sempre
la vostra santa voluntat. Amén.»


20.
El temps està canviant, a Lluc, des que m'hi vaig fer present la primera setmana d'aquest mes de gener, quan hi he passat la segona, i ara que n'estic passant la tercera, d'aquest mon any sabàtic, el 2018.




Avui s'esdevé un dia característic de l'hivern a Lluc, amb pluges continuades, baixades de la temperatura, cel ennigulat, terra banyada, roques que rellisquen, teulades que recullen l'aigua, animals arrecerats, gent amb anoracs i paraigües i impermeables i botes altes...


En ser dissabte, avui els blavets no canten la Salve. La missa de les 12:45 tampoc no compta amb cap altre missioner dels Sagrats Cors que qui la presideix, el P. Gaspar Alemany, qui em convida a fer-ne la lectura primera.

Aprofit la circumstància per recordar-hi que el bisbe Sebastià Taltavull, amb motiu del recés que fa avui capvespre a Son Bono sobre «Cap a on volem que vagi la nostra Església», «aprofundint en allò que ens hem d'exigir per fidelitat a Jesús i al seu Evangeli, m'ha demanat expressament que «ho portem a la pregària perquè el Senyor ens acompanyi en aquest camí; i que demanem a la Mare de Déu que hi intercedeixi i ens protegeixi».


Així ho hem fet, després que el bon amic Gaspar accedís a recordar-ho expressament, tant al moment de l'homilia com a la pregària dels fidels.

A la tarda, em duc la sorpresa agradable de topar-me amb antics escoltes, la nombrosa presència dels quals em duu a pensar que qualque cosa passa a Lluc... Efectivament, per a demà diumenge, 28 de gener, a les 12 del migdia, està convocada la XXXI Assemblea General Ordinària de l'Aplec Scout, Escoltisme Adult de Mallorca, l'acte més important de l'associació, que està previst de realitzar a la sala de pares dels Blauets del Santuari de Lluc.

Segons he pogut destriar al butlletí Noves del mes passat, es veu que n'hi ha que fan comptes d'arribar al santuari avui dissabte, i fer-hi el sopar i la vetlada habitual, a què molt gentilment he estat convidat. 

Demà diumenge, després de berenar, han de fer l'acostumada volta matutina i han d'assistir a l'ofici on participa l'Escolania, a les 11.00 h. Després de l'assemblea, fan el dinar de l'institucionalitzat arròs brut comunitari.

Estic ben content d'haver-hi coincidit, tot i que tenc el pressentiment que la meva participació serà més tost minsa... afanyat com estic en la concreció d'aquest «mon any sabàtic», el 2018...

A la missa del capvespre, que ha presidit el P. Ricard Janer, hem pregat junts per en Lluc i na Margalida, que han pujat al santuari de Lluc per agrair-li a la Mare de Déu haver viscut i compartit 44 anys de matrimoni...






19. 
Margalida i Lluc, dos noms més que puc afegir aquest divendres, a les troballes de persones que vaig fent al santuari de Lluc, en aquest inici de mon any sabàtic, on duc passades la primera setmana, la segona i n'estic passant la tercera.

Tots dos noms, els puc anar afegint als d'Elvira (antiga escolta) i Jaume, a Miquel (antic escolta), a Pere, Pep i Toni (companys de caminades), a Gaspar, Ricard, Ramon, Manuel, Pere (missioners dels Sagrats Cors), a Ricard (director de l'Escolania), a Jaume, Guillem, Juanjo, Maria (encarregats del santuari), a Sílvia i Maria (encarregades del Museu), a Joan, Margalida, Tòfol (encarregats de sa Fonda), etc.

L'esmentada Margalida, qui em fa a saber que és de Biniali, se m'ha hagut de presentar, per reconèixer-la... Ha vengut a celebrar amb el seu espòs, en Lluc, els quaranta-quatre anys de casats, al santuari de Lluc. Em recorda que va assistir a uns exercicis espirituals a can Tàpera, on jo n'era el capellà (que cridava molt l'atenció de les nines de 10 i 11 anys d'aquella època...) a la dècada dels anys seixanta, sent ella alumna de les franciscanes... M'he alegrat ben molt de veure-la, que em saludàs i que em recordàs la feta...

Aquest divendres, tot el matí ha fet un dia de pluja més o manco intensa. Al capvespre la cosa ha girat, ha sortit el sol i això m'ha permès de sortir a caminar per la carretera fins al Guix... 

Al dinar, hi ha acudit tot una camionada de gent catalana principatina en una d'aquestes excursions que s'acostumen a fer, assistint els viatgers al cant de la Salve que fa l'Escolania... 

Avui migdia, una de les blavetes ens ha donat un petit ensurt, quan ha caigut acubada a terra... per sort, sembla que no ha passat d'aquí... a banda de la brevíssima interrupció, que ha comportat deixar de cantar la tercera peça habitual...

Durant la visita vespertina que acostum a fer al cambril de la Verge de Lluc, avui m'ha sorprès enormement la gran quantitat de parelles joves que s'hi han atansat. N'he vist i escoltat un grup, de tres joves i tres al·lotes, que passaven el rosari, en castellà... els cinc misteris de dolor seguits de la Salve... sense lletania...


M'ho estic passant tan bé per aquestes contrades escorquines de Lluc, que m'estic pensant si no n'allargaria l'estada uns dies més, fins passada la festa de la Candelera... Temps al temps, va dir aquell...


18.
Final de la meva tercera estada a Ciutat, des que estic passant una primera i una segona setmana a Lluc, a l'inici de mon any sabàtic, amb la finalitat d'atendre assumptes domèstics diversos i de participar en la trobada fundacional de l'associació cultural Amics del Seminari de Mallorca que hem constituït avui al mateix edifici del Seminari Nou, a la finca de Son Gibert, barri del Viver de Ciutat.

He aprofitat mon retorn al santuari de Lluc per quedar a dinar a Binissalem, amb els bons amics Pere, Francisca i Toni, qui m'ha duit en cotxe fins a l'estació de busos d'Inca, on he pujat al TIB.


17.
Tercera baixada meva a Palma, d'ençà que vaig pujar al santuari de Lluc on he passat la primera i la segona setmana, ocupant una de les cel·les de pelegrins, iniciant-hi mon any sabàtic....


Mir de dinar amb els col·legues. Només s'hi presenta el bon amic Miquel. N'Agustí es troba al llit i no pot venir... Més de tres setmanes seguides sense fer-me present al bng, m'hi porten de bell nou, on celebr profusament la notícia relacionada amb el nom que l'Ajuntament per  primera vegada he vist que ja dóna a l'Espai d'Entitats «Isabel Rosselló i Girart», segons he pogut constatar en un programa d'una activitat destinada a associacions veïnals, a l'edifici del Mercat del Camp Rodó...


16.
3 valents dalt del puig dels Tossals (22-01-2018)
Després de la pallissa rebuda ahir, el tercer dilluns que m'estic passant al santuari de Lluc en aquest mon any sabàtic, després d'haver-m'hi passat el primer -dia 8 de gener- i el segon -dia 15 de gener-, i havent-lo aprofitat per pujar amb dos bons amics, el campaneter Pere i el vilafranquer Pep, el puig dels Tossals i el puig de la Font, des de la font del Noguer, avui m'ha tocat fer una mica de descans pels entorns del santuari.

He passat per la farmaciola de Lluc, on l'escorquina que hi atén m'ha recomanat fer-me fregues amb l'analgèsic anti inflamatori "salvacam", i un "paracetamol"...

He tornat a anar a dinar al restaurant Coll de sa Bataia, en tornar a comprovar que el de Can Gallet romania tancat... Ja és tenir-n'hi mala sort, en 16 dies que duc per aquestes contrades... i encara no m'hi he pogut asseure a taula...


15.
Avui fa quinze dies que vaig venir a passar un temps al santuari de Lluc. Amb ganes de passar-hi una setmana, m'hi he arribat a instal·lar durant tres. I ja veurem. M'ho estic passant molt bé. Descansant. Caminant. Pregant. Escoltant...

És l'inici de la meva tercera setmana d'estada seguida al santuari de Lluc, amb motiu d'aquest mon any sabàtic, el 2018, després d'haver-me-n'hi passat la segona i la primera, en un clima de descans, de pregària i de caminades perllongades.

Aquest dilluns, dia 22 de gener, l'he passat en companyia de dos bons amics, el campaneter Pere i el vilafranquer Pep, amb qui hem anat a fer un recorregut bastant considerable des de la font del Noguer, fins al capcurucull del puig dels Tossals i pujant també fins al puig de la Font, per davallar altra vegada fins a la font del Noguer pel mateix camí de pujada, seguint la canaleta que fa pujar l'aigua del Gorg Blau a Cúber, Lloseta i Palma...

Una caminada fascinant que m'ha deixat les cames ben esbraonades... amb ganes de quedar dormit com un tronc damunt del llit... o, com m'ha dit un escorquí, de quedar-m'hi com un ullastre....