dissabte, 24 de febrer del 2018

Segon dia d'estada meva a l'hostatgeria de l'Abadia de Montserrat

Una de les intencions que tenc, al moment de venir a l'Abadia de Montserrat a passar-hi uns dies d'aquest mon any sabàtic 2018, entre d'altres, és la de compartir, fins allà on em resulti factible, la vida quotidiana que hi porten els monjos benedictins. 

Crec tenir per segur que no estic fet per ser monjo. No me n'hi veig la fusta monàstica. Entre d'altres motius, perquè no em veig amb cor de posar-me a viure havent de romandre sotmès a unes regles i normes tan ben definides com des de fa segles preestablertes. 

Però això no lleva que jo no senti una gran admiració i molta de simpatia envers aquestes desenes de monjos montserratins, que m'estan mostrant una confiança tan gran a l'hora de facilitar-m'hi una convivència tan íntima, tan intensa, tan a prop.

Avui m'he aixecat a les 5:25 h del matí. He volgut assistir a Matines, l'hora canònica més primerenca de l'albada que serveix d'oració per als monjos. 

Molt prest, abans que surti el sol, a les 6h, acudim al Cor Superior, situat damunt l'entrada de la Basílica. No record d'haver vist mai fins ara aquest racó de la Basílica. 

La pregària matutina monàstica ha durat una mitja hora, entre el salm invitatori, l'himne del temps de quaresma, els salms precedits d'antífona, les lectures, els responsoris, els silencis i la conclusió final.

Des que vaig arribar ahir a l'hostatgeria de Montserrat, estic ocupant la cel·la núm. 32, cap a la qual m'he adreçat després de Matines. 

A les 7:30h he baixat a la Basílica on s'ha fet la pregària i el cant de Laudes. A aquesta pregària pública, a més dels monjos i dels joves que compartim hostatgeria montserratina, també s'hi han fet presents d'altres fidels que omplien els primers bancs.

A l'Abadia de Montserrat, tant Matines com Laudes com el conjunt de l'ofici diví o litúrgia de les hores, es fan íntegrament en català, llevat d'algun himne que s'interpreta amb cant gregorià, que es fa en llatí.

L'esmorzar, el primer àpat del dia, en lloc de fer-se al refetor de la comunitat de monjos, es fa al refetor de l'hostatgeria, amb tots els hostes que s'hi apuntin. Aquest matí n'hem estat 11: 4 dones i 7 homes, amb dos monjos que ens feien de servidors...

La Missa conventual sempre és a les 11 del matí i es fa a l'església de la Basílica. També hi  he participat. Acabada la missa, hem començat el dia de recés espiritual que dirigeix el P. Sergi d'Assís, el monjo hostatger  que ens acull.